آزمایشگاه های گروه شیلات

آزمایشگاه تغذیه و ساخت غذای آبزیان:


در این آزمایشگاه آنالیز ترکیبات جیره، لاشه آبزیان و ساخت غذای آبزیان انجام می‌شود که شامل ترکیبات اصلی شامل پروتئین، چربی، خاکستر و … می‌باشد.

 

سالن تکثیر و پرورش ماهی و آبزیان:


این کارگاه با پیگیری گروه شیلات دانشکده در فضایی به مساحت تقریبی ۳۵۰ مترمربع به صورت مسقف که آب آن از یک حلقه چاه نیمه عمیق به وسیله پمپاژ تأمین می گردد؛ شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر ۵ تانک با حجم آبگیری ۴ مترمکعب، ۴ تانک با حجم آبگیری ۲ مترمکعب و ۱۶ تانک با حجم آبگیری۵/۰ مترمکعب در این کارگاه وجود داشته که گونه‌های مختلفی از آبزیان شامل ماهی سفید، قزل آلا، فیل ماهی، قره برون و خرچنگ دراز آب شیرین طی پروژه¬های مختلفی در آن نگهداری می‌گردد. این کارگاه قابلیت تبدیل به یک مرکز تحقیقات آبزی پروری را دارا بوده و در صورت ارتقای سیستم، انجام پروژه‌های مختلف تحقیقاتی در آن امکان پذیر است. در بخش آکواریوم این کارگاه با استقرار تعداد ۲۰ عدد آکواریوم شیشه¬ای، پروژه¬های مختلف دانشجویان در حال اجرا می‌باشد.

 

آزمایشگاه بیولوژی آبزیان:


این آزمایشگاه با مساحت ۸۵ متر مربع و با بهره¬گیری از یک کارشناس ارشد شیلات و دارا بودن تجهیزات و امکانات مختلف بخش عمده‌ای از دروس عملی و آزمایشگاهی گروه شیلات را ارائه می‌دهد.

 

آزمایشگاه ماهی شناسی و بیماری‌های آبزیان:


این آزمایشگاه اولین و با سابقه‌ترین آزمایشگاه گروه شیلات محسوب می شود که در سال ۱۳۷۰ تأسیس و تجهیز گردید و در حال حاضر علاوه بر واحد عملی درس ماهی شناسی عمومی و تشریح و آناتومی ماهی، برگزاری واحد عملی درس بهداشت و بیماری¬های آبزیان را نیز بر عهده داشته و فعالیت¬های مرتبط با این دروس از جمله انجام پایان نامه¬های دانشجویی و شناسایی پارازیت‌ها و آناتومی ماهی را در دستور کار خود دارد. این آزمایشگاه مجهز به انواع میکروسکوپ و استریوسکوپ‌های نوری و ترازوی دیجیتال و هیتر و آب مقطر گیری و… و وسایل تشریح ماهی است.
تنوع گونه های آبزی سواحل جنوبی و شمالی و نیز آب‌های داخلی ایران به حدی است که در سال ۱۳۷۶ ضرورت انجام طرح تحقیقاتی ایجاد و راه‌اندازی موزه ماهی‌شناسی و آبزیان احساس می گردید. بدین ترتیب در آذر ماه سال ۱۳۷۶ و پس از تصویب طرح مذکور در معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان و تخصیص اعتبار لازم، طی ۲ سال جمع¬آوری و فیکس کردن نمونه های ماهی آغاز شد و حدود۲۵۰گونه از ماهیان آب‌های شور و شیرین گردآوری، شناسایی و نام گذاری شده و در نهایت موزه ماهی شناسی تاسیس گردید. موزه ماهی شناسی در فضایی مناسب و به مساحت ۹۶ مترمربع یکی از بخش¬های جذاب دانشکده بوده و با تغییر سرفصل های دروس شیلاتی و گرایش های ایجاد شده، علاوه بر نقش موزه‌، وظیفه برگزاری واحد عملی درس سیستماتیک ماهی را نیز برعهده دارد و در حال حاضر تحت عنوان آزمایشگاه و موزه سیستماتیک ماهی و آبزیان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
شناسایی گونه‌های آبزی و طبقه بندی آن‌ها و نیز انجام طرح‌های تحقیقاتی مرتبط و پایان نامه‌های دانشجویی از دیگر فعالیت‌های این بخش به حساب می آید. در موزه ماهی¬شناسی گونه‌های متنوعی از ماهیان شمال و جنوب کشور به طریقه علمی فیکس شده و به صورتی ابتکاری در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

 

آزمایشگاه تحقیقاتی شیلات:


ضرورت انجام پژوهش های دامنه دار شیلاتی در دانشگاه گیلان و جذب اعضاء هیئت علمی بیشتر از یک سو و پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و پیش¬بینی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (طبق برنامه ده ساله آموزشی – پژوهشی دانشگاه گیلان) نوید بخش فعالیت‌های گسترده پژوهشی در گروه شیلات دانشکده بوده و این مهم بدون راه اندازی آزمایشگاهی مستقل و برخوردار از دستگاه‌های پیشرفته امکان پذیر نبود. بنابراین ضمن پیگیری گروه شیلات و تهیه دستگاه‌های تحقیقاتی در قالب خریدهای ارزی دانشگاه در سال ۱۳۸۰ آزمایشگاه تحقیقاتی گروه رسماً افتتاح و تاکنون بسیاری از طرح های پژوهشی را پشتیبانی کرده است. این آزمایشگاه با دارا بودن امکانات میکروسکوپی مدرن و تجهیزات بافت¬شناسی کمک شایانی به فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و دانشجویان می نماید.

 

سالن آکواریوم:


از سال ۱۳۸۳ با افتتاح سالن آکواریوم، کار تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و برگزاری پروژه‌های دانشجویی در دانشکده آغاز گردید. از سال ۱۳۸۴ و به دنبال تصویب واحد عملی درس تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، این واحد عهده‌دار واحد عملی مذکور نیز بوده است. لازم به ذکر است که آکواریوم های مذکور تجهیزات مربوط به گرما دهی، نوردهی، فیلتراسیون و غیره را بطور مجزا دارا هستند.

 

آزمایشگاه فرآورده های شیلاتی:


در این آزمایشگاه ارزیابی کمی و کیفی محصولات و فرآورده های شیلاتی نظیر بررسی فساد چربی آبزیان، تولید فرآورده های جنبی آبزیان، بررسی فساد چربی و پروتئین و ارزیابی حسی فرآورده های شیلاتی و ... انجام می شود.

 

آزمایشگاه زیست صدا و زیست شناسی رفتار:

این آزمایشگاه در فروردین ماه سال 1402  تاسیس گردید با توجه به رشد روز افزون جمعیت و گسترش انواع آلودگی های ناشی از فعالیت های انسانی در زیستگاه های آبی، اهداف این آزمایشگاه پژوهشی بررسی وضعیت سیمای صدا (منظره صدا) مدل های پراکنش صدا در محیط های آبی هم در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی و هم در زیستگاه های طبیعی آبی می باشد. همچنین پتانسیل اثر صدا بر گونه های مختلف آبزیان نیز در قالب پایان نامه های دانشجویی انجام شده و یا در حال انجام می باشد.

(لینک دسترسی به  اطلاع بیشتر از پروژه ها و فعالیت های آزمایشگاه پژوهشی زیست صدا و زیست شناسی رفتار)

امکانات و تجهزات آزمایشگاه

 

آکواریوم ها و مخازن نگهداری ماهی، تانک های جدید تست صدا، دستگاه های فیلم برداری و ضبط صدا، دستگاه های آنالیز صدا.

راه های ارتباطی دانشجویان علاقمند به همکاری های علمی-پژوهشی با آزمایشگاه پژوهشی زیست صدا و زیست شناسی رفتار:

تلفن: 443235-013 داخلی 148

ایمیل: s.shafiei.sabet@guilan.ac.ir

 

آدرس: گیلان – صومعه سرا – میدان انتظام – دانشکده منابع طبیعی، گروه شیلات، آزمایشگاه زیست صدا و زیست شناسی رفتار،  دانشگاه گیلان.
کدپستی: ۹۶۱۹۶-۴۳۶۱۹ و صندوق پستی :1144