کتاب "اندازه گیری بهره وری واحدهای مدیریتی منابع طبیعی" تألیف دکتر سلیمان محمدی لیمایی عضو هیأت علمی گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، دکتر مجید زادمیرزایی و دکتر علیرضا تیموری، به همت انتشارات اتکا منتشر شد.

پایش وضعیت بهره ­وری یا عملکرد واحدهای مدیریتی مختلف به ­منظور ارتقای بهره ­وری با کمک چرخه بهبود عملکرد، ازجمله اولین اقداماتی هستند که برای بقاء، رقابت­‌پذیری و سودآوری این واحدها ضرورت دارند. از طرفی در چند دهه اخیر، مدیریت منابع طبیعی روی استفاده‌­های چند­منظوره و منافع عمومی متمرکز شده است. به‌­دلیل منافع چندگانه و مزایای عرضه شده به ­وسیله منابع طبیعی و جنگل­ها، همچون ماهیت غیرقابل فروش بعضی از کارکردهای جنگل­ها و مراتع (تولید اکسیژن، حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی و ...)، اندازه­‌گیری عملکرد این واحدهای مدیریتی به امری بسیار پیچیده بدل شده است.

کتاب حاضر پژوهشی جامع در خصوص اندازه­‌گیری بهره‌­وری واحدهای مدیریتی منابع طبیعی با استفاده از روش­‌های غیرپارامتری ریاضی (تحلیل پوششی داده­‌ها) می­باشد و نیت اصلی آن آشنایی بیشتر خوانندگان با این روش­‌های ریاضی به منظور ارزیابی عملکرد و بهبود وضعیت کارایی واحدهای مدیریتی مختلف است. در فصول ابتدایی کتاب مفاهیم و اصطلاحات مربوط به مسائل الگویابی و اندازه‌­گیری عملکرد مورد بررسی قرار گرفته‌­اند و در ادامه پس از بررسی مدل­‌های مختلف در فصول مختلف به بررسی مطالعات انجام شده توسط نویسندگان و سایر محققین درحوزه‌­های مختلف منابع طبیعی و جنگلداری پرداخته شده است.